Η παρούσα εργασία επικεντρώνεται στον ρόλο του Διευθυντή/ντριας της σχολικής μονάδας της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης αναφορικά με την εφαρμογή της Διοίκησης Ολικής Ποιότητας ως μοντέλου διοίκησης στην εκπαίδευση. Πιο συγκεκριμένα, πραγματοποιείται βιβλιογραφική ανασκόπηση σε προηγούμενες έρευνες που έχουν γίνει και προβάλλονται σημαντικές πλευρές της Διοίκησης Ολικής Ποιότητας. Ακόμη χρησιμοποιείται ως εργαλείο ένα ερωτηματολόγιο που είναι προσαρμοσμένο από το Sheffield Hallam University- Centre for Integral Excellence και αναδεικνύεται ο ρόλος του Διευθυντή/ντριας όσον αφορά στην επικοινωνία του/της με τις βασικές ομάδες συμφερόντων και στην εφαρμογή πρακτικών με στόχο τη βελτίωση της ποιότητας της σχολικής μονάδας. Επιπλέον, αναφέρονται η φιλοσοφία και οι αρχές της Διοίκησης Ολικής Ποιότητας και στοιχεία σχετικά με τη θέση και τον ρόλο του Διευθυντή, όπως και τα οφέλη που προσφέρει η εφαρμογή της Διοίκησης Ολικής Ποιότητας σε μια σχολική μονάδα. Στο ερευνητικό μέρος της εργασίας, εφαρμόζεται στατιστική ανάλυση των δεδομένων που συγκεντρώθηκαν από το ερωτηματολόγιο και παρουσιάζονται τα αποτελέσματα της έρευνας σχετικά με τη θέση του διευθυντή/ντριας σε μια σχολική μονάδα. Από την έρευνα συμπεραίνεται ότι οι εκπαιδευτικοί έχουν επαρκείς γνώσεις σχετικά με τη Διοίκηση Ολικής Ποιότητας και ότι οι αρχές και οι πρακτικές της εφαρμόζονται από τους Διευθυντές/ντριες σε μεγάλο βαθμό. Τέλος, γίνονται κάποιες προτάσεις βελτίωσης της κατάστασης και προτάσεις για περαιτέρω έρευνα.
This thesis focuses on the role of the Principal of the Secondary Education school unit regarding the implementation of Total Quality Management as a management model in education. More specifically, a literature review is carried out on previous researches and important aspects of Total Quality Management are presented. A questionnaire adapted from the Sheffield Hallam University-Centre for Integral Excellence is also used as a tool which highlights the role of the Director in terms of his/her communication with stakeholders and the implementation of practices aimed at improving the quality of school unit. In addition, the philosophy and principles of Total Quality Management and information about the position and role of the School Principal are mentioned, as well as the benefits offered by the implementation of Total Quality Management in a school unit. In the research part of the work, statistical analysis of the data collected from the questionnaire is applied and the results of the research on the principal’s role in a school unit are presented. The research concludes that teachers have sufficient knowledge about Total Quality Management and that its principles and practices are applied by principals to a large extent. Finally, some suggestions for improving the situation and suggestions for further research are made.