Περίληψη:
Σκοπός της παρούσας διατριβής είναι να παρουσιάσει με κάθε λεπτομέρεια
τις διαδικασίες και τις στρατηγικές Διοίκησης Ανθρώπινου Δυναμικού, όπως
αυτές εφαρμόζονται σε όλα τα καταστήματα ανά τον κόσμο του ομίλου ΙΚΕΑ
βάσει των εσωτερικών του κανονισμών και διαδικασιών.
Αρχικά, ακολουθεί μια λεπτομερής ανάλυση των λειτουργιών της Διοίκησης
Ανθρωπίνων Πόρων όπως, ο Στρατηγικός Προγραμματισμός των Ανθρωπίνων
Πόρων, η Ανάλυση Εργασίας, η Προσέλκυση και Επιλογή Υποψηφίων, η
Εκπαίδευση και η Ανάπτυξη του Ανθρώπινου Δυναμικού του Ομίλου, η
Αξιολόγηση και Απόδοση του Ανθρώπινου Δυναμικού καθώς επίσης και η
Πολιτική Αμοιβών όπως αυτή εφαρμόζεται στου εργαζόμενους του Ομίλου.
Τέλος, γίνεται ενδελεχής αναφορά σε θέματα υγιεινής και ασφάλειας που
εφαρμόζονται στην επιχείρηση.
Αναλυτικότερα, το πρώτο κεφάλαιο περιλαμβάνει την ιστορική αναδρομή
στη λειτουργία της Διοίκησης Ανθρώπινου Δυναμικού, την ανάγκη για την
εξέλιξή της σε συνδυασμό με ένα ραγδαία αναπτυσσόμενο επιχειρηματικό
περιβάλλον και την ανάγκη του εργατικού δυναμικού για ένα ελκυστικό και
δυναμικό περιβάλλον εργασίας.
Το δεύτερο κεφάλαιο πραγματεύεται τον προγραμματισμό του Ανθρώπινου
Δυναμικού, επεξηγηματικά την εξασφάλιση του απαραίτητου αριθμού
Ανθρώπινου Δυναμικού σε συγκεκριμένες θέσεις εργασίας.
Στο επόμενο κεφάλαιο, γίνεται εκτενής αναφορά στην Ανάλυση Εργασίας και
πιο συγκεκριμένα στην περιγραφή της κάθε θέσης εργασίας και τη προδιαγραφή
αυτών, όπως αυτές διαμορφώνονται στη συγκεκριμένη επιχείρηση.
Στη συνέχεια, στο τέταρτο κεφάλαιο παρατίθενται οι διαδικασίες
προσέλκυσης προσωπικού από εξωτερικές και εσωτερικές πηγές. Κατόπιν
περιγράφεται η διαδικασία επιλογής προσωπικού όπως αυτή εφαρμόζεται από τη
συγκεκριμένη επιχείρηση.
Στο πέμπτο κεφάλαιο ακολουθεί η ανάλυση για τις διαδικασίες εκπαίδευσης
και ανάπτυξης του Ανθρώπινου Δυναμικού, όπως αυτές εφαρμόζονται τόσο
περιοδικά και έκτακτα σε κάθε ένα από τα καταστήματα της επιχείρησης ΙΚΕΑ σε
όλα τα επίπεδα των υπαλλήλων.
Το έκτο κεφάλαιο παραθέτει την αξιολόγηση της απόδοσης των
εργαζομένων, όπως αυτή εφαρμόζεται από τα στελέχη της επιχείρησης προς τους
εργαζόμενους και διακρίνεται τόσο για την αξιολόγηση προϊσταμένου προς
υφιστάμενο όσο και για μία καινοτόμα μέθοδο αυτό-αξιολόγησης που εφαρμόζει
η επιχείρηση της ΙΚΕΑ. Συμβολή αυτής της θεσμοθετημένης διαδικασίας της
επιχείρησης είναι ο εντοπισμός των αναπτυξιακών αναγκών του Ανθρώπινου
Δυναμικού της και ο προσδιορισμός των εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων για τη
κάλυψή τους. Επιπρόσθετα, παρέχει τη δυνατότητα σχεδιασμού της
επαγγελματικής εξέλιξης των εργαζομένων και η δημιουργία πλάνων διαδοχής και
εξέλιξης, φανερώνει τυχόν λάθη της επιχείρησης προς τους εργαζομένους και
συμβάλει στην παροχή πιο δίκαιων αμοιβών.
Στο επόμενο κεφάλαιο γίνεται μία σύνδεση της απόδοσης, των γνώσεών, των
δεξιοτήτων και ικανοτήτων των εργαζομένων με τις αμοιβές τους ώστε να
εξασφαλίζεται η δίκαιη μισθολογική αντιμετώπισή τους και η ανάλογη
επιβράβευση με την μορφή κινήτρων, διαφόρων παροχών (π.χ.:Bonus).
Κλείνοντας, γίνεται μία εκτενής αναφορά σε θέματα υγιεινής και ασφάλειας
στο χώρο εργασίας τόσο στα υλικά που διαθέτει η συγκεκριμένη επιχείρηση όσο
και στις στρατηγικές που εφαρμόζει στα διάφορα τμήματά της σχετικά με τους
εργαζομένους (αποθήκη, έκθεση, χώροι εστίασης).