The present thesis has dealed with the use of concept map during the instruction of elementary school students. Our research copes with the effectiveness of using concept maps in combination with its technical characteristics and more specifically with the presence of different colored areas for the different “meaningful areas” of the map. We try to compare the performances between students who have been taught the same unit of a lesson by the means of different concept maps. In addition, we try to attribute these differences to the presence of the different colors on the concept maps.
A very important part of our research has to do with the disclosure of the attitude that elementary school students show to the use of concept maps during the lesson. Although our research is a limited one, we would like to become an indication and to reinforce the role of concept map in the field of education and especially in the elementary school. Through aou research, the students revealed their positive attitude in new teaching methods and this fact constitutes a serious reason for introducing concept maps in all levels of education in our country
Η διπλωματική αυτή εργασία προσανατολίστηκε στη χρήση του εννοιολογικού χάρτη ως διδακτικού μέσου σε μαθητές δημοτικού. Προς την κατεύθυνση αυτή ερευνήσαμε την αποτελεσματικότητα της χρήσης του εννοιολογικού χάρτη σε συνάρτηση με τα τεχνικά του χαρακτηριστικά και συγκεκριμένα με τη ύπαρξη διαφορετικών χρωματικών περιοχών στις διάφορες “εννοιολογικές” δομές με σκοπό την ενίσχυση της μάθησης. Προσπαθήσαμε δηλαδή να συγκρίνουμε τις επιδόσεις μαθητών που διδάχθηκαν με διαφορετικό «στυλ» εννοιολογικού χάρτη την ίδια διδακτική ενότητα και να αποδώσουμε τις διαφορές στην ύπαρξη ή μη ξεχωριστών χρωματικών δομών στο χάρτη.
Επιπλέον, πολύ σημαντικό τμήμα της έρευνάς μας κατέλαβε η προσπάθεια αποκάλυψης των στάσεων των μαθητών απέναντι στη χρήση του εννοιολογικού χάρτη. Η έρευνά μας θα θέλαμε να αποτελέσει μια μικρή ένδειξη και ενίσχυση του σπουδαίου ρόλου της χρήσης του εννοιολογικού χάρτη στην εκπαίδευση και πιο συγκεκριμένα στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση, που έχουν αποδείξει και άλλοι ερευνητές μέσα από μακροχρόνιες έρευνες και μελέτες. Μέσα από αυτή την έρευνα οι μαθητές του δημοτικού σχολείου αποκάλυψαν πόσο θετικά προδιατεθειμένοι είναι σε νέες διδακτικές εμπειρίες και αποτελούν ένα ισχυρό λόγο για την ενίσχυση των προσπαθειών ένταξης του εννοιολογικού χάρτη στην εκπαιδευτική πραγματικότητα της χώρας μας σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης ξεκινώντας από την πρωτοβάθμια