Περίληψη:
Η Δημόσια Διοίκηση της Ελλάδας είναι γνωστή για το τεράστιο μέγεθος, την ποικιλομορφία και την περίπλοκη φύση της, που περιλαμβάνει διάφορους τύπους δημόσιων οργανισμών που προσφέρουν ένα ευρύ φάσμα κρατικών υπηρεσιών. Η γραφειοκρατία λειτουργεί ως το διοικητικό μοντέλο για την Ελληνική Δημόσια Διοίκηση, που χαρακτηρίζεται από την εξαιρετικά συγκεντρωτική, άκαμπτη και αναποτελεσματική δομή της, που απαιτεί άμεσες και μετασχηματιστικές μεταρρυθμίσεις. Επί του παρόντος, η δημόσια διοίκηση έχει εισέλθει σε μια νέα φάση, δίνοντας προτεραιότητα στα αποτελέσματα και αναδεικνύοντας τη σημασία της αποτελεσματικότητας στη διαμόρφωση πολιτικών και στη λήψη αποφάσεων στα σύγχρονα πλαίσια της δημόσιας διοίκησης. Σε τελική ανάλυση, στόχος είναι να ενστερνιστούν εκσυγχρονισμένες μορφές δημόσιας διοίκησης. Η εμφάνιση της νέας δημόσιας διοίκησης έλαβε χώρα στα τέλη της δεκαετίας του 1970 και στις αρχές της δεκαετίας του 1980 στο Ηνωμένο Βασίλειο, και στη συνέχεια κέρδισε έλξη μεταξύ των κυβερνήσεων της Αυστραλίας και της Νέας Ζηλανδίας. Αυτή η προσέγγιση αποδείχθηκε εξαιρετικά αποτελεσματική για την εφαρμογή ουσιαστικών διοικητικών μεταρρυθμίσεων σε πολλές χώρες. Η ώθηση πίσω από την ανάπτυξη της νέας δημόσιας διαχείρισης προήλθε από την ανάγκη χρήσης στρατηγικών που θα ενίσχυαν την αποδοτικότητα των δημόσιων πόρων και θα υιοθετούσαν μεθοδολογίες παρόμοιες με αυτές που χρησιμοποιούνται στις διαδικασίες διαχείρισης του ιδιωτικού τομέα. Στην παρούσα διπλωματική εργασία θα εξετάσουμε μια από τις θεμελιώδεις πτυχές της νέας δημόσιας διοίκησης και συγκεκριμένα την επίδρασή της στους δικαστικούς λειτουργούς του Πρωτοδικείου Νομού Σερρών. Η εστίασή μας θα είναι στον εντοπισμό των παραγόντων που επηρεάζουν την απόδοση και τα κίνητρα των εργαζομένων, με στόχο τη βελτίωση της ποιότητας των υπηρεσιών και τη συμβολή στην επιτυχή εφαρμογή της νέας προσέγγισης δημόσιας διαχείρισης. Η ανάλυσή μας, με βάση τα ερωτηματολόγια που διεξήχθησαν, μας οδήγησε στο συμπέρασμα ότι η σωστή εφαρμογή νέων μεθόδων δημόσιας διαχείρισης μπορεί να βελτιώσει αποτελεσματικά την αποτελεσματικότητα των δημόσιων υπηρεσιών. Αυτό, με τη σειρά του, οδηγεί σε βελτιωμένες διαδικασίες, βελτιωμένη ποιότητα υπηρεσιών για τους πολίτες και αυξημένη ικανοποίηση των εργαζομένων.