Την τελευταία δεκαετία, ο γαστρονομικός τουρισμός, έχει διεκδικήσει εξέχουσα θέση σε όλο τον κόσμο και με αυτόν τον τρόπο, το τοπικό φαγητό και η τοπική γαστρονομία έχουν αποτελέσει σημαντικό μέρος τις εμπειρίας των τουριστών. Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να προσφέρει γνώση σχετικά με το γαστρονομικό τουρισμό στον κόσμο, στην Ελλάδα και συγκεκριμένα στις Κυκλάδες, όπου η γαστρονομία είναι χαρακτηριστική και ξεχωριστή. Ειδικότερα, στόχος είναι να διερευνηθούν η γαστρονομία της Σαντορίνης και της Πάρου και οι απόψεις των επιχειρηματιών των δύο αυτών νησιών, σχετικά με τον γαστρονομικό τουρισμό. Bασίστηκε σε ποιοτική μεθοδολογία με τη μορφή συνεντεύξεων, ώστε να διερευνηθούν οι αντιλήψεις των επιχειρηματιών για το γαστρονομικό τουρισμό. H Σαντορίνη και η Πάρος έχουν μεγάλη γαστρονομική ταυτότητα, η οποία αν προωθηθεί και αξιοποιηθεί κατάλληλα από τους ντόπιους και τις τοπικές αρχές θα αυξήσει την τοπική οικονομία και θα προσελκύσει ακόμη περισσότερους τουρίστες. Σημαντικό εύρημα αυτής της μελέτης αποτέλεσε και το ότι η πανδημία αποτελεί έναν επιπλέον σημαντικό περιορισμό προώθησης του γαστρονομικού τουρισμού, εξαιτίας του μεγαλύτερου ανταγωνισμού που προκαλεί μεταξύ των τουριστικών προορισμών, αλλά και των περιορισμών κατά τη διεξαγωγή διαφόρων μορφών εκδηλώσεων. Αυτό οδηγεί στην ανάγκη για τη συνεργασία των εμπλεκομένων μερών προκειμένου να διαμορφωθεί το κατάλληλο πλαίσιο προώθησης του γαστρονομικού τουρισμού, τον καθορισμό και υιοθέτηση σχεδίου προώθησης και υποστήριξης του μάρκετινγκ του γαστρονομικού τουρισμού και την ανάπτυξη μηχανισμών για τη συλλογή πληροφοριών προκειμένου να ποσοτικοποιηθούν και να αναλυθεί η δυναμική του προορισμού.
In the last decade, culinary tourism has claimed prominence around the world and in this way, local food and local gastronomy have become an important part of the tourist experience. The purpose of this paper is to provide knowledge about culinary tourism in the world, in Greece and in particular in the Cyclades, where the gastronomy is distinctive and special. In particular, the aim is to investigate the gastronomy of Santorini and Paros and the opinions of the entrepreneurs of these two islands, regarding culinary tourism. Βased on a qualitative methodology in the form of interviews, in order to explore the perceptions of entrepreneurs on culinary tourism. Santorini and Paros have a great culinary identity, which if properly promoted and utilized by local people and local authorities will increase the local economy and attract even more tourists. An important finding of this study was that the pandemic is an additional important limitation for the promotion of culinary tourism, due to the greater competition it causes between tourist destinations, as well as the restrictions on holding various types of events. This leads to the need for the cooperation of the parties involved in order to formulate the appropriate framework for the promotion of culinary tourism, the definition and adoption of a plan for the promotion and support of the marketing of culinary tourism, and the development of mechanisms for the collection of information in order to quantify and analyze the dynamics of the destination.