Η παρούσα διπλωματική εργασία μελετά το θέμα της διαχείρισης κρίσεων στο σχολικό περιβάλλον. Αποτελείται από δύο μέρη. Στο πρώτο μέρος παρουσιάζεται η οργάνωση και διοίκηση της εκπαίδευσης, ώστε να καταδειχτούν τα υπεύθυνα όργανα για τη διαχείριση περιστατικών κρίσεων στα σχολεία. Ακολουθεί η μελέτη των σχολικών κρίσεων: τα χαρακτηριστικά τους, τα είδη τους, οι αιτίες της, και οι αντιδράσεις των μαθητών που έρχονται αντιμέτωποι με αυτές. Στη συνέχεια παρουσιάζονται οι παράγοντες για ένα αποτελεσματικό σχολείο, ιδιαίτερα η ύπαρξη συστημάτων διαχείρισης κρίσεων, η συμβολή του εκπαιδευτικού και η αναγκαιότητα επιμόρφωσής του. Στο δεύτερο μέρος παρουσιάζονται τα αποτελέσματα της έρευνας που πραγματοποιήθηκε σε 212 εκπαιδευτικούς της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Ν. Σερρών με τη χρήση ερωτηματολογίου, τα δεδομένα του οποίου επεξεργάστηκαν στατιστικά. Αρχικά δίνονται πληροφορίες για τα δημογραφικά στοιχεία του δείγματος. Έπειτα παρουσιάζονται στην πρώτη ενότητα των ερωτήσεων τα αποτελέσματα για τη συχνότητα που έχουν αντιμετωπίσει οι εκπαιδευτικοί διάφορα περιστατικά, τεχνολογικές και φυσικές καταστροφές, πανδημίες, θανάτους μελών του σχολικού περιβάλλοντος, προβλήματα σωματικής υγείας, έντονες ψυχοπαθολογικές καταστάσεις, βία και παραβατικότητα. Η πιθανότητα να εκδηλωθούν περιστατικά κρίσης, η επίδρασή τους στο σχολικό περιβάλλον και οι αιτίες τους. Στη δεύτερη ενότητα ερωτήσεων διερευνάται το επίπεδο ετοιμότητας του σχολικού περιβάλλοντος, συγκεκριμένα η ασφάλεια του σχολείου, πόσο μπορούν να συμβάλλουν οι εκπαιδευτικοί στη διαχείριση μιας κρίσης, αν υπάρχουν σχέδια δράσης, και ομάδες εκπαιδευτικών για συγκεκριμένα περιστατικά. Αν οι εκπαιδευτικοί έχουν επιμορφωθεί σε διάφορους τομείς. Στην τρίτη ενότητα ερωτήσεων διερευνάται η σημαντικότητα της συνεργασίας του σχολείου με διάφορους φορείς, με τους γονείς, η σημαντικότητα της παρουσίας ψυχολόγου, της επιμόρφωσης των μαθητών και της επικοινωνίας με τα Μ.Μ.Ε. Το γενικό συμπέρασμα είναι ότι οι κρίσεις εκδηλώνονται και επηρεάζουν το σχολικό περιβάλλον, ήδη οι αρμόδιοι έχουν ευαισθητοποιηθεί με τη λήψη μέτρων για την αντιμετώπισή τους, τα οποία δεν επαρκούν και απαιτούνται πρόσθετα, και κυρίως η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών και η παρουσία ψυχολόγου στα σχολεία.
The present dissertation is studying the topic concerning the way of how to handle crises in the school environment. It consists of two parts. In the first part, it is presented the organization and the management of education, so that the ones responsible to be seen, regarding the handling the incidents of crises at the school premises. Following is the survey of school crises: their characteristics, their species, their causes, as well as the students’ reactions who face them. Accordingly, the factors of an effective school are presented, specifically the existence of systems having to do with handling crises, how much an educator can offer and the necessity of his being educated. In the second part, the results of a survey are presented which took place among 212 teachers of the First and Second grade of the educational system in the prefecture of Serres. Questionaries have been used, whose data have been processed statistically.
First of all, some information concerning the demographic elements of the sample, is given. Following, in the first part of the questions, the result of how often the teachers have encountered various and different occasions are presented. Moreover, technological and natural disasters, pandemics, deaths of members from the school environment, problems having to do with health, severe psychological situations, violence as well as violation. The possibility of incidents of crises to be seen in the school environment, their impact along with their causes. In the second part of the questionnaire, the level of readiness which has to do with the school environment is examined, particularly the safety precautions, how much educationalists could contribute to the management of a crisis, if there are action plans and educational groups for particular incidents. If the educationalists have been trained in various sectors. In the third part of the questionnaire the importance of the cooperation of the school body with different sectors and with parents, as well as the importance of the presence of a psychologist, the education of students and the contact with the media are also researched. All in all, it is a fact that crises have been taking place and affecting the school environment and those who are in charge have taken the necessary actions to deal with them, which, unfortunately, are not enough and more actions are needed, focusing mainly on the educationalists' training and the presence of a psychologist in every school.