Η παρούσα διπλωματική εργασία φέρει τον τίτλο «Ηθική-Ψυχολογική Παρενόχληση στο χώρο εργασίας (Mobbing)- Μελέτη περίπτωσης Σχολικές Μονάδες Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης νομού Λάρισας» και εκπονήθηκε στο πλαίσιο σπουδών μου στο Διατμηματικό Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Σπουδών στη «Δημόσια Διοίκηση» του Διεθνούς Πανεπιστημίου της Ελλάδος (ΔΙ.ΠΑ.Ε). Έχει ως αντικείμενο να μελετηθεί, η ηθική-ψυχολογική παρενόχληση (mobbing) που πιθανά δέχονται εκπαιδευτικοί που υπηρετούν στα σχολεία της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του νομού Λάρισας και να διερευνηθεί η συσχέτιση της εμφάνισης του φαινομένου, με συγκεκριμένα δημογραφικά και ατομικά χαρακτηριστικά της προσωπικότητας των εκπαιδευτικών, με τις μορφές με τις οποίες εκδηλώνεται καθώς και τους παράγοντες που συμβάλουν στην εμφάνισή του.
Το δείγμα της παρούσας έρευνας αποτέλεσαν 210 εκπαιδευτικοί Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης που διδάσκουν κατά το σχολικό έτος 2022-2023 σε σχολεία του νομού Λάρισας, με οποιαδήποτε σχέση εργασίας.
Συμπερασματικά διαπιστώθηκε πως ένα σχετικά μεγάλο ποσοστό των εκπαιδευτικών στα σχολεία της Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης Λάρισας υφίσταται παρενόχληση με την πιο συχνή μορφή να είναι από τη σχολική διεύθυνση προς τους εκπαιδευτικούς. Αναφορικά µε το φύλο που δέχεται συχνότερα ηθική-ψυχολογική παρενόχληση το δείγμα της έρευνας απάντησε ότι είναι το Γυναικείο. Τα αποτελέσματα μας κατέδειξαν, ως τις σημαντικότερες μορφές εμφάνισης του φαινομένου της ηθικής-ψυχολογικής παρενόχλησης στις σχολικές μονάδες την Αγνόηση/ Εξαίρεση ή/και αποκλεισμός από ομάδες, συζητήσεις, γεγονότα κ.ά και την Απόκρυψη πληροφοριών οι οποίες επηρεάζουν και είχαν επίπτωση στην απόδοσή τους. Ως προς τους παράγοντες που συμβάλουν στην εμφάνιση του φαινόμενου mobbing, τη μεγαλύτερη κατά μέσο όρο συχνότητα παρουσίασε ο κακός τρόπος διοίκησης από τα ανωτέρα στελέχη και αδυναμία της ηγεσίας να παρεμβαίνει καθοριστικά, παράγοντες που σχετίζονται με τη διοίκηση της εκπαιδευτικής μονάδας.
This paper’s title is “Mobbing in the workplace- A case study in secondary education units in the prefecture of Larissa”. The research for the paper was conducted during my studies in the interdepartmental master’s degree programme in “Public Management” of the International University of Greece. The object of the study is the moral-psychological harassment (mobbing) which possibly teachers serving in Secondary Education schools prefecture of Larisa are subjected to and to investigate the correlation of the appearance of the phenomenon, with specific demographic and individual characteristics of the teachers' personality, with the forms in which it manifests, as well as the factors that contribute to its appearance.
The sample of this research was 210 Secondary Education teachers who taught during the 2022-2023 school year in schools of the prefecture of Larissa, being either permanent state school teachers or temporary, full-time or part-time employees.
In conclusion, it was found that a relatively large percentage of teachers in secondary schools of Larissa is harassed with the most frequent form to be from the school management to the teachers. Regarding the gender that the sample of the research receives moral-psychological harassment has been found that it is the female gender.
The results have shown that the most important forms of appearance of the phenomenon of mobbing in school units are the following: Ignoring employees, exclusion and/or blocking from groups, discussions or events pertaining to school function, as well as disclosure of information which affects and has an impact on the teachers’ performance. As to the factors that contribute to the appearance of the mobbing phenomenon, the largest on average frequency was shown to be bad way of management by the senior executives and the inability of leadership to intervene decisively, factors related to the management of the educational unit.