Η απροσδόκητη εμφάνιση της πανδημίας Covid-19 διατάραξε την εύρυθμη λειτουργία του εκπαιδευτικού συστήματος. Οι σχολικοί ηγέτες ήρθαν αντιμέτωποι με μία νέα πραγματικότητα, για τη διαχείριση της οποίας είχαν ελάχιστα χρονικά περιθώρια ανάκλασης. Πρωταρχικό τους μέλημα ήταν η διασφάλιση αφενός της υγείας των ίδιων, των παιδιών και των εκπαιδευτικών και αφετέρου της ανεμπόδιστης μαθησιακής διαδικασίας. Η παρούσα εργασία λοιπόν επιχειρεί να καταγράψει τις απόψεις των διευθυντών/-τριών των δημόσιων δημοτικών σχολικών μονάδων του Νομού Θεσσαλονίκης, αναφορικά με τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα της προσωπικότητας των σχολικών ηγετών αλλά και τον ρόλο που επιτέλεσαν στην προσπάθεια διαχείρισης της υγειονομικής κρίσης. Επίσης, διερευνάται ο αντίκτυπος της πανδημίας Covid-19 στη σχολική καθημερινότητα και εξετάζονται ενδεχόμενες διορθωτικές ενέργειες για την αντιμετώπιση παρεμφερούς μελλοντικής κρίσης. Από την ανάλυση των αποτελεσμάτων προέκυψε ότι οι σχολικοί διευθυντές απομακρύνονται από τους παραδοσιακούς τους ρόλους και από την απλή διεκπεραίωση των διαχειριστικών τους καθηκόντων. Διαφαίνεται ότι ασκούν μοντέλα ηγεσίας, βασισμένα στη συνεργατικότητα, την επικοινωνία, την ευελιξία, την ενσυναίσθηση, τα οποία προάγουν την ύπαρξη ενός θετικού και ανοικτού επικοινωνιακού κλίματος στη σχολική μονάδα. Επιπλέον, από την έρευνα αναδείχθηκε ότι η έλευση της πανδημίας Covid-19, αύξησε σημαντικά το φόρτο εργασίας των εκπαιδευτικών και των διευθυντών και ανέδειξε ελλείψεις σε υποδομές και εξοπλισμό. Επιβεβαιώθηκε ωστόσο η αρχική υπόθεση, ότι η σχολική ηγεσία ήταν σε θέση να αντιμετωπίσει και να υπερκεράσει τα αναδυόμενα προβλήματα, η ταχύτητα εμφάνισης των οποίων χαρακτηρίζεται ιλιγγιώδης.
The unexpected appearance of the Covid-19 pandemic disrupted the well regulated functioning of the education system. School leaders were faced with a new reality, for its management, they had little time for reflection. Their primary concern was to ensure the health of themselves, the children and the teachers on the one hand and the unhindered learning process on the other. This paper therefore attempts to record the opinions of the principals of the public elementary school units of the Prefecture of Thessaloniki, regarding the characteristics of the school leaders' personality and the role they performed in the effort to manage the health crisis. Also, the impact of the Covid-19 pandemic on daily school life is being investigated and possible corrective actions are being considered to deal with a similar future crisis. From the analysis of the results it emerged that school principals are moving away from their traditional roles and the simple handling of their administrative tasks. It appears that they practice leadership models, based on cooperation, communication, flexibility, empathy, which promote the existence of a positive and open communication climate in the school unit. In addition, the research showed that the advent of the Covid-19 pandemic significantly increased the workload of teachers and principals and highlighted deficiencies in infrastructures and equipment. However, the initial assumption was confirmed, that the school leadership was able to face and overcome the emerging problems, the speed of their appearance is characterized as dizzying.