Την τελευταία χρονική περίοδο το Υπουργείο Παιδείας & Θρησκευμάτων έλαβε την απόφαση να προχωρήσει στην αξιολόγηση τόσο των σχολικών μονάδων, όσο και των εκπαιδευτικών. Στόχος αυτής της απόφασης ήταν η ενίσχυση της ποιότητας του έργου των εκπαιδευτικών, της βελτίωσης της διαφάνειας και της διάκρισης των εκπαιδευτικών που ακολουθούν τις προδιαγραφές του νόμου. Ωστόσο, αυτή η απόφαση δημιούργησε έντονες αντιδράσεις από μεγάλη μερίδα των εκπαιδευτικών της χώρας.
Σκοπός της μελέτης που ακολουθεί είναι η αξιολόγηση σε νέες πρακτικές στην Πρωτοβάθμια εκπαίδευση, δίνοντας περισσότερη έμφαση στις απόψεις των εκπαιδευτικών ειδικής αγωγής. Βάσει αυτού του σκοπού η μελέτη στοχεύει στο να παρουσιάσει όλο το θεωρητικό υπόβαθρο γύρω από τον θεσμό της αξιολόγησης στον τομέα της εκπαίδευσης, το εκπαιδευτικό έργο, τις πολιτικές αξιολόγησης εκπαιδευτικών, την επιμόρφωση εκπαιδευτικών ως προς την αξιολόγηση, αλλά και τις απόψεις και αντιδράσεις εκπαιδευτικών για την αξιολόγηση. Επιπλέον, στόχος της μελέτης είναι η διεξαγωγή μίας δειγματοληπτικής έρευνας σε εκπαιδευτικούς ειδικής αγωγής που εργάζονται σε σχολεία Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης ως προς τον θεσμό της αξιολόγησης σε νέες πρακτικές ειδικής αγωγής.
Σχετικά με τις μεθόδους της έρευνας διακρίνεται ότι αφορούν την δευτερογενή ή θεωρητική ανασκόπηση και την δειγματοληπτική ή ερευνητική προσέγγιση. Στα πλαίσια της συγγραφής της δευτερογενούς έρευνας ελήφθησαν στοιχεία από επιστημονικά άρθρα και μελέτες που έχουν διενεργηθεί στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Για την εύρεση τους μεγάλο ρόλο διαδραμάτισε η ηλεκτρονική πλατφόρμα αναζήτησης Google Scholar. Σχετικά με την δειγματοληπτική έρευνα πραγματοποιήθηκε σε σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης μέσω ερωτηματολογίου, το οποίο συμπλήρωσαν εκπαιδευτικοί που εργάζονται στην Ειδική Αγωγή στην Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης. Η περίοδος συμπλήρωσης των ερωτηματολογίων κράτησε από 18 Απριλίου μέχρι 21 Ιουνίου 2022.
Τα αποτελέσματα δείχνουν πως οι Εκπαιδευτικοί υποστηρίζουν ότι πρέπει να αξιολογείται για το εκπαιδευτικό τους έργο, αν και εκτιμούν ότι η διαμορφωτική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών δεν θα λειτουργήσει στο υπάρχον ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Διαφωνούν με την άποψη ότι η διαδικασία της αξιολόγησης είναι προς τη σωστή κατεύθυνση και ότι προσφέρει αυτονομία κατά την άσκηση της διδασκαλίας. Αυτό που προτείνεται είναι να γίνουν προσπάθειες καλύτερης οργάνωσης και εκτέλεσης της διαδικασίας αξιολόγησης στο εκπαιδευτικό έργο των Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης.
Recently, the Ministry of Education & Religions decided to proceed with the evaluation of both schools and teachers. The aim of this decision was to enhance the quality of the teachers' work, to improve the transparency and the distinction of the teachers who follow the specifications of the law. However, this decision provoked strong reactions from a large portion of the country's teachers.
The purpose of the following study is to evaluate new practices in Primary education, with more emphasis on the views of special education teachers. Based on this purpose, the study aims to present the whole theoretical background around the institution of evaluation in the field of education, educational work, teacher evaluation policies, teacher training in evaluation, but also teachers' views and reactions to evaluation. In addition, the aim of the study is to conduct a sample survey of special education teachers working in Primary Education schools regarding the institution of assessment in new special education practices.
Regarding the research methods, it can be distinguished that they concern the secondary or theoretical review and the sampling or research approach. In the context of writing the secondary research, data was obtained from scientific articles and studies that have been carried out in Greece and abroad. The online search platform Google Scholar played a big role in finding them. Regarding the sample survey, it was carried out in Primary Education schools through a questionnaire, which was completed by teachers who work in Special Education in the Regional Unit of Thessaloniki. The period for completing the questionnaires lasted from April 18 to June 21, 2022.
The results show that the Educators argue that it should be evaluated for their educational work, although they estimate that the formative evaluation of teachers will not work in the existing Greek educational system. They disagree with the view that the assessment process is in the right direction and that it offers autonomy in the exercise of teaching. What is proposed is to make efforts to better organize and execute the evaluation process in the educational work of Primary Education Teachers.