Στην εργασία αυτή παρουσιάζεται το θεωρητικό υπόβαθρο του φαινομένου της επαγγελματικής εξουθένωσης. Το ιστορικό εξέλιξής της και ποιες ομάδες εργασίας επηρεάζει. Τι πρέπει να προσέχει κανείς στον εαυτό του και στον περίγυρό του και πώς να αντιμετωπίζει με πρακτικούς τρόπους τα πρώιμα συμπτώματα.
Σκοπός της έρευνας είναι η διερεύνηση της επαγγελματικής εξουθένωσης στον κλάδο των εκπαιδευτικών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Υπάρχει ή δεν υπάρχει το φαινόμενο τελικά αυτό. Να παρατηρηθεί αν οι άνδρες επηρεάζονται με το ίδιο ή διαφορετικό τρόπο από ότι οι γυναίκες. Τελικά ο μαθητής είναι καταλυτικός παράγοντας στην εμφάνιση της εξουθένωσης στους δασκάλους του; Η ηλικία τι ρόλο παίζει και ποιος είναι ο αντίστοιχος ρόλος της εργασιακής σχέσης;
202 εκπαιδευτικοί από Γυμνάσια, Γενικά Λύκεια και Επαγγελματικά Λύκεια ανταποκρίθηκαν και απάντησαν σ’ ένα διεθνώς αναγνωρισμένο πλέον ερωτηματολόγιο, έγκυρο και αξιόπιστο το Copenhagen Burnout Inventory – CBI, τα αποτελέσματα του οποίου παρατίθενται παρακάτω.
Η επαγγελματική εξουθένωση όχι μόνο υπάρχει αλλά μελετάται πλέον σε πολύ εξειδικευμένες περιπτώσεις της, όπως σε επιμέρους ειδικότητες μιας μεγάλης ομάδας εργασίας. Αποτελεί ένα φαινόμενο της εποχής, κυρίως του δυτικού κόσμου, το οποίο χρήζει παρακολούθησης και προσοχής σε προσωπικό επίπεδο αλλά και κατανόησης και αποδοχής ότι υφίσταται σε επίπεδο εργοδότη.
This paper presents the theoretical background of the occupational burnout phenomenon. Its development history and which workgroups it affects. What one should pay attention to in oneself and in one's surroundings and how to deal with the early symptoms in practical ways.
The purpose of the research is the investigation of occupational burnout in the sector of secondary education teachers. Does this phenomenon exist or does not exist after all. To observe whether men are affected in the same or different way than women. In the end are the students a catalytic factor in the appearance of burnout in their teachers? What role does age play and what is the corresponding role of the working relationship?
202 teachers from Junior High Schools, General High Schools and Vocational High Schools responded and answered an internationally recognized, valid and reliable questionnaire the Copenhagen Burnout Inventory – CBI, the results of which are listed below.
Occupational burnout not only exists but is now studied in very specialized cases, such as in individual specialties of a large work group. It is a phenomenon of the time, mainly of the western world, which needs monitoring and attention on a personal level, but also understanding and acceptance that it exists on the employer level.