Η παρούσα Μεταπτυχιακή Διπλωματική εργασία, με τίτλο «Ιστορικά σχολεία στην περιοχή των Σερρών: Καταγραφή – ανάλυση – ανάδειξη πέτρινων σχολικών κτηρίων Δήμου Εμμανουήλ Παππά», έχει ως βασικό αντικείμενο την καταγραφή των πέτρινων ιστορικών σχολικών κτηρίων (διδακτήρια) του Δήμου Εμμανουήλ Παππά Νομού Σερρών και τον προσδιορισμό των ιστορικών, αρχιτεκτονικών και κατασκευαστικών χαρακτηριστικών τους, με στόχο την αξιολόγηση και την ανάδειξη τους. Πρόκειται για μια μελέτη καταγραφής, ταξινόμησης, ανάλυσης και τεκμηρίωσής του κτηριακού αυτού συνόλου, η οποία γίνεται πρώτη φορά (πρώτη φορά μελετάται ως σύνολο η συγκεκριμένη ομάδα κτηρίων). Η μελέτη αποτελείται από πέντε βασικά κεφάλαια. Στο πρώτο κεφάλαιο αναλύεται το αντικείμενο, οι στόχοι, η μεθοδολογία εκπόνησης και συλλογής στοιχείων της εργασίας και η δομή της. Στο δεύτερο κεφάλαιο γίνεται αναφορά στην ιστορική, αρχιτεκτονική και τεχνολογική εξέλιξη των σχολικών κτηρίων στον Ελλαδικό χώρο από την Αρχαιοελληνική και Βυζαντινή περίοδο έως και σήμερα. Στο τρίτο κεφάλαιο παρουσιάζεται η περιοχή μελέτης με αναφορά στα γεωγραφικά, πληθυσμιακά, ιστορικά και κοινωνικο-οικονομικά χαρακτηριστικά της. Στο τέταρτο κεφάλαιο γίνεται εκτενής παρουσίαση και ανάλυση των πέτρινων σχολικών κτηρίων που εντοπίστηκαν και καταγράφηκαν στον Δήμο Εμμανουήλ Παππά, με αναφορά στην χρονολογία κατασκευής τους, στις προγενέστερες και σημερινές χρήσεις τους καθώς και στα ιστορικά στοιχεία τους. Πρόκειται συνολικά για 14 κτήρια για τα οποία περιγράφονται διεξοδικά τα αρχιτεκτονικά και κατασκευαστικά χαρακτηριστικά τους, οι παρεμβάσεις που έγιναν κατά το παρελθόν καθώς και η σημερινή κατάσταση διατήρησής τους. Τέλος, αναφέρεται η θέση κάθε σχολείου και παρατίθενται πολλές φωτογραφίες του εσωτερικού και εξωτερικού χώρου των κτιρίων. Στο πέμπτο και τελευταίο κεφάλαιο της εργασίας μελετώνται συγκριτικά όλα τα πέτρινα σχολικά κτήρια, γίνεται προσπάθεια ταξινόμησης και κατηγοριοποίησής τους, με βάση ομοιότητες και διαφορές τους ως προς τη μορφολογία, την αρχιτεκτονική, την κατασκευή, τη θέση, τον προσανατολισμό τους και άλλα.
This Master's thesis, entitled "Historical schools in the area of Serres: Recording - analysis - highlighting of stone school buildings of the Municipality of Emmanuel Pappa", has as its main subject the recording of the historical stone school buildings (schools) of the Municipality of Emmanuel Pappa, Prefecture of Serres and the identification of their historical, architectural and construction characteristics, with the aim of evaluating and highlighting them. This is a study of recording, classification, analysis and documentation of this building complex, which is being done for the first time (the first time the specific group of buildings is being studied as a whole). The study consists of five main chapters. In the first chapter, the object, the objectives, the methodology of preparation and data collection of the work and its structure are analyzed. In the second chapter, reference is made to the historical, architectural and technological development of school buildings in Greece from the Ancient Greek and Byzantine periods until today. The third chapter presents the study area with reference to its geographical, population, historical and socio-economic characteristics. In the fourth chapter there is an extensive presentation and analysis of the stone school buildings that were identified and recorded in the Municipality of Emmanuel Pappa, with reference to their date of construction, their previous and current uses as well as their historical data. It is a total of 14 buildings for which their architectural and constructional characteristics, the interventions made in the past as well as their current state of conservation are described in detail. Finally, the location of each school is indicated and many photos of the interior and exterior of the buildings are listed. In the fifth and last chapter of the work, all the stone school buildings are studied comparatively, an attempt is made to classify and categorize them, based on their similarities and differences in terms of morphology, architecture, construction, position, orientation and others.