Η έννοια και η σπουδαιότητα του όρου «ανάλυση εργασίας» αποκτά τα τελευταία χρόνια ολοένα και περισσότερη σημασία, αφού πλέον όλοι έχουν αντιληφθεί ότι για να υπάρξει αποτελεσματική στελέχωση μίας επιχείρησης, αυτό που πρέπει να κάνουν πρώτα από όλα οι αρμόδιοι υπεύθυνοι, είναι μία ορθή ανάλυση των θέσεων εργασίας της. Σκοπός της παρούσας εργασίας, είναι η συγκέντρωση των πληροφοριών που θα βοηθήσουν στην καταγραφή των υποχρεώσεων και των αρμοδιοτήτων των βιβλιοθηκονόμων που εργάζονται στις ελληνικές ακαδημαϊκές βιβλιοθήκες, με τελικό στόχο την ανάδειξη του επαγγέλματος του βιβλιοθηκονόμου. Οι πληροφορίες αυτές, αποτελούν απαραίτητη προϋπόθεση για το σωστό προγραμματισμό του ανθρώπινου δυναμικού ανά Ίδρυμα, αλλά και στο σύνολό τους. Βοηθούν, επίσης, αποτελεσματικά στην εκπόνηση των κατάλληλων εκπαιδευτικών προγραμμάτων, που είναι απαραίτητα για την ανάπτυξη και αναβάθμιση των γνώσεων του προσωπικού, ενώ μπορούν να χρησιμοποιηθούν και ως ένας σημαντικός οδηγός για την αντικειμενική αξιολόγηση των βιβλιοθηκονόμων, αφού στηρίζονται σε δεδομένα που συλλέχθηκαν από την πλειοψηφία των ελληνικών ακαδημαϊκών βιβλιοθηκών. Επιπρόσθετα, συμβάλλουν αποτελεσματικά στη διαδικασία της επιλογής υποψηφίων για τη στελέχωση των βιβλιοθηκών με το πλέον κατάλληλο προσωπικό, έτσι ώστε να επιτευχθούν οι στόχοι τους στο μεγαλύτερο δυνατό βαθμό, ικανοποιώντας τις προδιαγραφές της συγκεκριμένης θέσης εργασίας.
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε με τη σύνθεση ερωτηματολογίου σχετικού με τα καθήκοντα, δηλαδή τις υποχρεώσεις και τις αρμοδιότητες των βιβλιοθηκονόμων που εργάζονται στις ελληνικές ακαδημαϊκές βιβλιοθήκες και στάλθηκε προς συμπλήρωση στους προϊσταμένους και διευθυντές όλων των ελληνικών ακαδημαϊκών βιβλιοθηκών. Στο πλαίσιο της έρευνας, τα καθήκοντα των βιβλιοθηκονόμων ομαδοποιήθηκαν σε 5 κύριες κατηγορίες και 29 υποκατηγορίες. Ως πηγές για τη συλλογή των στοιχείων, χρησιμοποιήθηκαν επιστημονικές μελέτες και δημοσιεύσεις σε συνέδρια ή ημερίδες που πραγματοποιήθηκαν στην Ελλάδα και κυρίως άρθρα ξενόγλωσσων επιστημονικών περιοδικών που αντλήθηκαν από το Διαδίκτυο και από διαδικτυακές βάσεις δεδομένων. Η πραγματοποιηθείσα έρευνα έδειξε, μεταξύ άλλων, ότι το μεγαλύτερο ποσοστό (85.7%) των καθηκόντων που εκτελούν οι βιβλιοθηκονόμοι στις ελληνικές ακαδημαϊκές είναι θεσμοθετημένα και ακολουθούν την ταχεία εξέλιξη του επαγγέλματος διεθνώς. Αναφορικά με τη σπουδαιότητα των καθηκόντων, αυτά εμφανίζουν και στα ΑΕΙ και στα ΤΕΙ τη μέγιστη σπουδαιότητα ανά κύρια κατηγορία. Σε ό,τι αφορά τη συχνότητα και τη δυσκολία εκτέλεσής τους, οι μέγιστοι και οι ελάχιστοι μέσοι όροι παρουσιάζουν πολύ μικρές διαφοροποιήσεις από τα ΑΕΙ στα ΤΕΙ. Τα συνολικά ευρήματα παρατίθενται αναλυτικότερα στο κεφάλαιο «Αποτελέσματα» της παρούσας έρευνας.
In the last years, the meaning and importance of the term “job analysis” has become more and more valuable since it has been commonly accepted, that if a corporation wants to be effectively provided with personnel, the human resource department should thoroughly describe and analyze the job positions. So, the purpose of this paper is to provide helpful information concerning the register of the obligations and responsibilities of the librarians who work at Greek academic libraries, and therefore to enhance the significance of this job position. Actually, these data indicate the prerequisite for the correct stuff scheduling both per Institute and on the whole. In addition, this information could be used efficiently in preparing appropriate training programs for the acquirement and/or improvement of the stuff’s knowledge. In fact, this information could also seem useful for evaluating objectively the work of librarians, due to the fact that it is based on evidence collected by the majority of the Greek academic libraries. Last but not least, these data could drastically contribute to candidate selection process for the recruitment of libraries with the appropriate personnel, in order for the libraries to achieve their goals to the greatest extent.
The survey was conducted and based on questionnaire about the duties, meaning the obligations and responsibilities of the librarians who work at Greek academic libraries, and sent to supervisors and managers of all the Greek libraries, in order to be filled. For the sake of the survey, the duties of librarians were grouped in 5 main categories and 29 subcategories. Scientific studies, conference publications in Greece as well as articles of foreign language journals downloaded by internet database, were used as sources for the collection of data. The results of the survey among others showed that the greatest rate (85.7%) of the librarian duties in Greek academies is institutionalized and internationally updated. As far as the importance of the duties is concerned, both at Academic Universities and at Technological Educational Institutions they show the greatest importance per main category. Furthermore, regarding the frequency and difficulty of duty performing, the maximum and minimum averages fluctuate barely among Academic Universities and Technological Educational Institutions. The overall findings are explicitly described in the chapter “Results” of this survey.