Η συγκεκριμένη εργασία εκπονήθηκε με σκοπό να αναδείξει τις επιπτώσεις τη οικονομικής κρίσης στους εκπαιδευτικούς της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της Περιφερειακής Ενότητας Σερρών και στην ποιότητα του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου τους. Συγκεκριμένα, αρχικά έγινε προσπάθεια μέσω της προσφερόμενης βιβλιογραφίας και ηλεκτρονικών πηγών να οριστεί η έννοια του εκπαιδευτικού έργου και ο προσδιορισμός της ποιότητάς του. Επιπλέον, αποτυπώθηκε η δομή της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (Γυμνάσιο, Γενικό Λύκειο, Επαγγελματικό Λύκειο) και καταγράφηκαν κρίσιμα χαρακτηριστικά της, όπως: ο θεσμός των αναπληρωτών εκπαιδευτικών, οι οποίοι αποτελούν στις μέρες μας ένα σημαντικό τμήμα των εκπαιδευτικών που απασχολούνται στη δημόσια εκπαίδευση, οι συγχωνεύσεις/καταργήσεις σχολικών μονάδων και η μαθητική διαρροή. Στη συνέχεια καταγράφηκαν οι παράγοντες που σχετίζονται με τα παρεπόμενα της οικονομικής κρίσης που πλήττει τη χώρα μας τα τελευταία χρόνια, ώστε να διερευνηθεί η πιθανή θετική ή αρνητική συσχέτισή τους, όπως οι μειώσεις στους μισθούς, η αύξηση ωραρίου, η αναλογία μαθητών προς εκπαιδευτικούς, οι δημογραφικές εξελίξεις σχετικά με τον αριθμό των μαθητών, η μείωση του βοηθητικού προσωπικού, η αύξηση των ορίων συνταξιοδότησης, η διαθεσιμότητα των εκπαιδευτικών το 2013, το επαγγελματικό άγχος ή αλλιώς επαγγελματική εξουθένωση..
Τα αποτελέσματα της έρευνας ανέδειξαν ως κορυφαία αρνητική επίπτωση της οικονομικής κρίσης για τους εκπαιδευτικούς την αύξηση των ορίων ηλικίας για τη συνταξιοδότησή τους. Σημαντικές, επίσης, αξιολογήθηκαν από τους εκπαιδευτικούς για την ποιότητα του έργου τους οι περικοπές των δαπανών για τον εξοπλισμό των σχολικών μονάδων και οι μειώσεις για την κάλυψη των λειτουργικών εξόδων (θέρμανση, αναλώσιμα, φωτοτυπικά μηχανήματα, γραφική ύλη κα.). Καταγράφηκε ακόμα η αρνητική στάση τους σχετικά με την αύξηση ωραρίου και τα πρόσθετα καθήκοντα που επιφορτίστηκαν, λόγω του «παγώματος» των προσλήψεων, ενώ δεν προέκυψε πως οι μισθολογικές μειώσεις επέδρασαν αρνητικά στην ποιότητα του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου. Τέλος, αναδείχθηκαν αισθήματα αβεβαιότητας και ανασφάλειας των εκπαιδευτικών όσον αφορά στις μελλοντικές επαγγελματικές προοπτικές τους.
This dissertation was written in order to highlight the consequences of economic crisis in secondary school teachers of the Regional Unity of Serres, as well as in the quality of their provided educational work. More specifically, the initial effort was through the provided bibliography and electronic sources, so that the meaning of educational work could be defined and its quality would be specified. Additionally, the structure of Secondary Education (i.e. Junior High School, General High School and Technological High School) was put down on paper and its most significant characteristics were recorded; some of them are: a) the statute of substitute teachers, who constitute a crucial part of the body of school teachers in our days that teach in state education, b) the merge or abolishment of schools c) students’ leakage. Next, the factors that relate to the associated economic crisis that has stricken our country for the last years, were written down, so as to investigate their possible positive or negative interrelation; such factors are salary reduction, increase of working hours, student-teacher proportion, demographic changes that affect the number of students, reduction of help staff, increase in retirement age limits, suspension of work for teachers in 2013, professional stress or in other words professional extinction.
The results of the survey showed that the increase of age limits for retirement is the major negative effect of economic crisis for teachers. Reduction in equipment costs for schools is also evaluated as significant by teachers relating to the quality of their work as well as government cuts of funding for operating expenses (e.g. central heating, consumables, photocopying machines, stationery, etc.). The teachers’ negative attitude in relation to the increase of working hours was put down on paper as well as the additional duties they had to take up, due to the hiring “freeze” of recent years; nevertheless, no negative impact to the quality of the provided educational work was evident owing to salary reduction. Finally, feelings of uncertainty and insecurity of teachers have emerged concerning their future professional perspectives.