Στην παρούσα διπλωματική εργασία γίνεται μια προσπάθεια να αναζητηθούν οι παράγοντες καθώς και οι σχέσεις μεταξύ των παραγόντων που καθορίζουν την αποτελεσματικότητα του εκπαιδευτικού και του έργου του με βάση την αυτοαξιολόγησή του. Στο θεωρητικό μέρος της εργασίας επιχειρείται μια αποσαφήνιση των εννοιών «αποτελεσματική διδασκαλία» και «αποτελεσματικός εκπαιδευτικός» και περιγράφεται διαχρονικά η πορεία της αξιολόγησης και αυτοαξιολόγησης στη εκπαίδευση. Στο ερευνητικό μέρος της εργασίας μελετήθηκαν οι απαντήσεις 136 εκπαιδευτικών σε ένα ερωτηματολόγιο στο οποίο επιχειρήθηκε να συμπεριληφθούν τα χαρακτηριστικά εκείνα που συνθέτουν τον αποτελεσματικό εκπαιδευτικό. Διαπιστώθηκε η αξιοπιστία και η εγκυρότητα του ερωτηματολογίου. Η στατιστική ανάλυση της έρευνας έδειξε ότι οι γυναίκες εκπαιδευτικοί είναι περισσότερο ικανοποιημένες από το επάγγελμά τους σε σχέση με τους άνδρες, όπως περισσότερο ικανοποιημένοι είναι και οι εκπαιδευτικοί με τα πιο πολλά χρόνια υπηρεσίας. Επιπλέον από την έρευνα προέκυψε ότι οι εκπαιδευτικοί που διδάσκουν στα επαγγελματικά λύκεια είναι λιγότερο ικανοποιημένοι από το εργασιακό τους περιβάλλον σε σχέση με τους εκπαιδευτικούς άλλων σχολείων. Διαπιστώθηκε ότι η εμπλοκή των μαθητών στην εκπαιδευτική διαδικασία είναι αλληλένδετη με την ποιοτική διδασκαλία του γνωστικού αντικειμένου. Επιβεβαιώθηκε η θετική συσχέτιση που υπάρχει μεταξύ της ποιότητας της διδασκαλίας και της ικανοποίησης από το εργασιακό περιβάλλον.
In the present dissertation, an attempt is made to search the factors and the relationship between the factors that determine the effectiveness of teachers and their work on the basis of their self-assessment. On the theoretical part of the dissertation, a clarification of the “effective teaching” and “effective teachers” is attempted and the development of evaluation and self-assessment in education is described through the ages. On the research part of the dissertation, the responses of 136 teachers in a questionnaire were studied in which we tried to include the characteristics those that compose the effective teacher. Credibility and validity of the survey was ascertained. The statistical analysis of the research showed that female teachers are more satisfied from their profession compared to male teachers. Likewise, more satisfied are the teachers which have the most years of experience. Moreover, from the research it was found that vocational high school teachers are less satisfied with their working environment in relation to teachers of other schools.It was found that students’ involvement in the educational procedures is interconnected with the quality of teaching of the subject. The positive correlation that exists between the quality of teaching and the satisfaction from the working environment was confirmed. Keywords: effective teaching, effective teacher, self-efficacy, self-assessment criteria, teacher self-evaluation.