Περίληψη:
Η προστασία του περιβάλλοντος είναι πλέον ένα από τα ποιο σημαντικά θέματα που απασχολούν τα άτομα και τις οργανωμένες κοινωνίες. Καθώς γίνονται γνωστές οι περιβαλλοντικές επιδράσεις διαφόρων προϊόντων και υπηρεσιών ευρείας κατανάλωσης, η αγοραστική συμπεριφορά των καταναλωτών ολοένα και περισσότερο δείχνει την προτίμησή της σε προϊόντα και υπηρεσίες τα οποία δεν έχουν αρνητικές επιδράσεις στο περιβάλλον κατά την διαδικασία της παράγωγης τους μέχρι και την χρήση τους. Όλο και περισσότερες επιχειρήσεις αντιλαμβάνονται αυτές τις νέες τάσεις και έτσι υιοθετούν μια νέα στρατηγική το λεγόμενο ‘πράσινο μάρκετινγκ’ και αποκτούν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στον κλάδο τους με την δημιουργία πρασίνων προϊόντων και υπηρεσιών. Οι τάσεις αυτές μπορεί να θεωρηθεί ότι αφορούν όλους τους κλάδους της οικονομίας.
Στην παρούσα πτυχιακή εργασία θα δούμε αρχικά τα κύρια χαρακτηρίστηκα του πράσινου μάρκετινγκ και τις διαφορές του από παραδοσιακό μάρκετινγκ, καθώς και τα οφέλη και τα πλεονεκτήματα που προσδοκούν οι επιχειρήσεις από την υιοθέτησή του. Θα εξετάσουμε ποιες στρατηγικές χρησιμοποιούν οι επιχειρήσεις για το πράσινο μάρκετινγκ και τις κατηγορίες των πράσινων καταναλωτών και των πράσινων επιχειρήσεων. Θα αναλύσουμε τις έννοιες της βιώσιμης ανάπτυξης και της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης και τη σχέση τους με το πράσινο μάρκετινγκ. Στη συνεχεία θα επικεντρώσουμε στο χώρο των χρηματοοικονομικών οργανισμών και θα εξετάσουμε την εφαρμογή της ‘πράσινης τραπεζικής’ των Ελληνικών Τραπεζών. Συγκεκριμένα, εφαρμόζουμε τη μέθοδο της μελέτη περίπτωσης, με συλλογή δεδομένων από πρωτογενείς και δευτερογενείς πήγες ,προκειμένου να αναλύσουμε τη φιλοσοφία, τις πρωτοβουλίες και τις πρακτικές πράσινης τραπεζικής στην Εθνική Τράπεζα Ελλάδος. Η εργασία ολοκληρώνεται με τα συμπεράσματα για την ανάπτυξη του πράσινου μάρκετινγκ και της πράσινης τραπεζικής.