Είναι κοινώς αποδεκτό πως η δημιουργία μιας ανθρώπινης και καλά οργανωμένης κοινωνίας απαιτεί την τελειότερη οργάνωση και λειτουργία του εκπαιδευτικού της συστήματος. Η σχεδίαση και η εφαρμογή ενός συγκροτημένου σχεδίου προγραμμάτων επιμόρφωσης, στο οποίο οι εκπαιδευτικοί θα έχουν ρόλο τόσο στη σχεδίασή του, όσο και στην εφαρμογή του, θα συνεισφέρει στην επίτευξη της βελτίωσης της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης, με τρόπο ουσιαστικό και μόνιμο. Σ’ αυτό το πλαίσιο, η παρούσα διπλωματική εργασία εστιάζεται στον εντοπισμό και την καταγραφή των επιμορφωτικών αναγκών των εκπαιδευτικών, με σκοπό τη διασφάλιση της βελτίωσης του σχεδιασμού των επιμορφωτικών προγραμμάτων, κάτι που θα προσφέρει εξοικονόμηση πόρων και αποτελεσματικότερες διαδικασίες επιμόρφωσης. Για την επίτευξη αυτού του σκοπού χρησιμοποιήθηκαν στοιχεία που συγκεντρώθηκαν με τη μέθοδο του ερωτηματολογίου σ’ ένα ερευνητικό δείγμα 217 εκπαιδευτικών, που υπηρετούν σε σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης της Περιφερειακής Ενότητας Σερρών. Η στατιστική ανάλυση με τη χρήση του SPSS 22 ανέδειξε το ενδιαφέρον των εκπαιδευτικών για την προσωπική τους ανάπτυξη και τη δια βίου μάθηση, κάτω από δύσκολες οικονομικές συνθήκες που όχι μόνο δε βοηθούν, αλλά αντιθέτως δυσχεραίνουν την προσπάθειά τους, και ιδιαίτερα όταν χρειάζεται να επιβαρυνθούν οι ίδιοι οικονομικά για να παρακολουθήσουν επιμορφωτικά προγράμματα. Οι συσχετίσεις των ερωτήσεων με βάση το φύλο, τη θέση εργασίας και την ηλικία, παρουσίασαν κάποιες ενδιαφέρουσες διαπιστώσεις. Τα αποτελέσματα της έρευνας αναδεικνύουν την αναγκαιότητα της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, στα πλαίσια ενός καλά οργανωμένου σχεδίου, με συνέχεια και συγκεκριμένους στόχους.
It is widely accepted that the creation of a humane and well organized society demands the perfect organization and function of the educational system. The planning and application of a consistent plan of training programmes, in which teachers will play a role in its planning, as well as its application, will contribute to the improvement of quality of offered education in a meaningful and permanent way. In this context, the present thesis focuses on the spotting and monitoring of teachers training need, with the aim to secure the improvement of planning training programmes, which will offer saving up funds and more effective training procedures. To achieve this goal, evidence gathered using the questionnaire method in a research sample of 217 teachers working in Secondary Education in the Municipality of Serres. Statistical analysis with the use of SPSS 22 has indicated the teachers’ interest in their personal development and life-long learning under difficult economical situations that did not help, but on the contrary pose difficulties in their attempts, especially when they have to personally carry the economical burden of attending further educational programmes. Correlation of questions based on gender, working position and age showed some interesting discoveries. The results of the research show the need of training teachers using a well-organized plan, with continuity and specific aims.