Το αντικείμενο της παρούσας μελέτης αφορά την επίδραση της οικονομικής κρίσης
στις αγοραστικές τάσεις των Ελλήνων καταναλωτών από το διαδίκτυο.
Τα τρία βασικά ερευνητικά ερωτήματα που τέθηκαν και ερευνήθηκαν ήταν τα εξής:
1. Έχει επηρεάσει η οικονομική κρίση τις ηλεκτρονικές αγορές των καταναλωτών
τα τρία τελευταία χρόνια; Αν ναι, τότε οι αγορές αυξήθηκαν ή μειώθηκαν;
2. Ποια προϊόντα επιλέγουν να αγοράσουν οι καταναλωτές μέσω του διαδικτύου;
3. Ποιοι είναι οι βασικότεροι λόγοι για τους οποίους προτιμώνται οι ηλεκτρονικές
έναντι των συμβατικών αγορών;
Στα τρία πρώτα κεφάλαια, θεμελιώθηκαν θεωρητικά οι τρεις βασικές έννοιες της
μελέτης (Διαδίκτυο, Ηλεκτρονικό Εμπόριο, και Οικονομική Κρίση). Στη συνέχεια,
διενεργήθηκε εμπειρική έρευνα. Η μέθοδος που επιλέχθηκε να ακολουθηθεί ήταν
αυτή της σύνταξης ερωτηματολογίων, τα οποία μοιράστηκαν με τη μέθοδο της
τυχαίας δειγματοληψίας σε 200 άτομα. Τα ερωτηματολόγια αποτελούνταν από
τρεις θεματικές ενότητες:
Από τα αποτελέσματα της εμπειρικής έρευνας για το πρώτο ερευνητικό ερώτημα
προκύπτει ότι: α) η απάντηση στο πρώτο σκέλος του ερωτήματος είναι θετική, αφού
τα 2/3 του δείγματος έχουν επηρεαστεί από την οικονομική κρίση αναφορικά με τις
Διαδικτυακές τους αγορές τα τελευταία 3 χρόνια, και β) οι περισσότεροι από τους
μισούς από αυτούς που έχουν επηρεαστεί από την οικονομική κρίση, έχουν μειώσει
το ποσό που δίνουν στις Διαδικτυακές τους αγορές, ενώ σχεδόν το 1/4 από αυτούς
το έχει αυξήσει.
Τα αποτελέσματα της εμπειρικής έρευνας για το δεύτερο ερευνητικό ερώτημα
φανέρωσαν ότι υπάρχει μία σαφή προτίμηση του δείγματος αφενός στην αγορά
ταξιδιωτικών εισιτηρίων (16,1%) και αφετέρου στην αγορά ειδών ένδυσης και
υπόδησης (10%). Οι υπόλοιπες κατηγορίες φαίνεται να μοιράζονται τις προτιμήσεις
των συμμετεχόντων στην παρούσα έρευνα με μικρά ποσοστά. Αναφορικά με το τρίτο ερευνητικό ερώτημα της μελέτης, προκύπτει ότι οι λόγοι για τους οποίους φαίνεται ότι οι Έλληνες καταναλωτές προτιμούν τις ηλεκτρονικές αγορές έναντι των συμβατικών είναι: α) το χαμηλότερο κόστος των προϊόντων, β) η εύρεση μεγαλύτερης ποικιλίας προϊόντων, γ) η εύκολη σύγκριση τιμών των προϊόντων προς αγορά, και δ) η ευκολία αγοράς των προϊόντων.
The subject of this study is the effect of the economic crisis on the online purchasing
trends of Greek consumers.
The three main questions that were raised and analyzed were the following:
1. Has the economic crisis affected the consumers’ electronic purchases the last
three years? If so, have the purchases increased or decreased?
2. What kind of products do consumers choose to buy via the Internet?
3. What are the main reasons consumers prefer electronic markets over
conventional ones?
The first three chapters founded theoretically the three main concepts of the study
(Internet, E-Commerce, and Economic Crisis). Then, an empirical research was
conducted. The chosen method was that of drafting questionnaires, which were
shared with the method of random sampling to 200 people. The questionnaires
consisted of three modules:
In regards to the first research question, based on the questionnaires’ results, we
reached the following conclusions: a) the answer to the first part of the question is
positive, since two thirds of the sample has been affected by the economic crisis
with regard to their Internet purchases in the last three years and b) more than half
of those who have been affected by the economic crisis, have reduced the amount
of their Internet purchases, while nearly one quarter of them has increased the
amount.
The results concerning the second research question revealed that there is a clear
preference of the sample in buying travel tickets (16.1%) and clothing and/or
footwear (10%). The remaining categories appear to share the preferences of the
participants in this research with small percentages.
Regarding the third research question of the study, we concluded that the main
reasons Greek consumers prefer online shopping over conventional are: a) the lower
cost of goods/products, b) the fast reach to a vast variety of products, c) the
convenience of comparing product prices and d) the convenience of purchasing
goods/products.