Περίληψη:
Απώτερος στόχος της παρούσας πτυχιακής εργασίας τέθηκε η διερεύνηση των κινήτρων που ωθούν τους φοιτητές να σπουδάσουν στο Τμήμα Μηχανικών Πληροφορικής του ΤΕΙ Κεντρικής Μακεδονίας, καθώς και το κατά πόσον τα κίνητρα αυτά διαφέρουν μεταξύ των ατόμων που συμμετέχουν ως προς κάποια δημογραφικά χαρακτηριστικά, όπως το φύλο, καταγωγή κ.α. Επιπλέον διεύρυνση της βαρύτητα των κινήτρων σε σχέση με το προφίλ των φοιτητών.
Οι βασικοί άξονες πάνω στους οποίους τέθηκαν τα ερευνητικά ερωτήματα είναι οι ακόλουθοι δύο:
Οι φοιτητές επιλέγουν τη φοίτησή τους, στο προαναφερόμενο τμήμα, με ένα σύνολο προθέσεων που είναι προσανατολισμένες περισσότερο στην εκπαιδευτική διαδικασία και στη μάθηση;
Οι φοιτητές επιλέγουν τη φοίτησή τους, στο προαναφερόμενο τμήμα, με ένα σύνολο προθέσεων που υποκινούνται από εξωτερικά κίνητρα;
Συγκεκριμένα τα τεθέντα ερευνητικά ερωτήματα στην παρούσα πτυχιακή εργασία είναι τα ακόλουθα τρία:
• Το φύλο του ερωτηθέντα φοιτητή επηρεάζει την επιλογή του σχετικά με το τμήμα φοίτησης;
• Η περιφέρεια καταγωγής του ερωτηθέντα φοιτητή επηρεάζει την επιλογή του σχετικά με το τμήμα φοίτησης;
• Το λύκειο αποφοίτησης του ερωτηθέντα φοιτητή επηρεάζει την επιλογή του σχετικά με το τμήμα φοίτησης;
Για την επίτευξη του προαναφερόμενου σκοπού διεξήχθη ποσοτική έρευνα με πληθυσμό τους φοιτητές του Τμήματος Πληροφορικής ΤΕ του ΤΕΙ ΚΜ της πόλης των Σερρών. Η έρευνα υλοποιήθηκε μέσω ηλεκτρονικού ερωτηματολογίου κλειστού τύπου το οποίο αναρτήθηκε σε ιστοσελίδες κοινωνικής δικτύωσης στις οποίες συμμετάσχουν ως μέλη 100 φοιτητές του προαναφερόμενου τμήματος.
και συγκεκριμένα τη δομή και οργάνωση της έρευνας καθώς επίσης και τα στατιστικά αποτελέσματα αυτής.
Η πτυχιακή εργασία αποτελείται από συνολικά πέντε κεφάλαια, συμπεριλαμβανομένου της εισαγωγής (Κεφάλαιο 1ο), των συμπερασμάτων και προτάσεων (Κεφάλαιο 5ο), της βιβλιογραφία και πέντε παραρτημάτων.
Στο 2ο Κεφάλαιο, το οποίο έχει τίτλο «Θεωρητικό μέρος», γίνεται αναφορά στο ορισμό της εκπαίδευσης και στους παράγοντες που επηρεάζουν τους φοιτητές, ενήλικες εκπαιδευόμενους, την επιλογή τομέα σπουδών. Επιπροσθέτως γίνεται αναφορά στο θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας του Τμήματος Πληροφορικής ΤΕ του ΤΕΙ ΚΜ και στη θέση και το ρόλο των προγραμμάτων σπουδών, τα οποία σχετίζονται άμεσα με τους εκπαιδευόμενους αλλά και δύναται να επηρεάζουν την επιλογή του τμήματος σποδών τους.
Τέλος, το 3ο και 4ο Κεφάλαιο («Ερευνητική μεθοδολογία» και «Παρουσίαση ευρημάτων έρευνας αντίστοιχα) αφορούν το πρακτικό μέρος της πτυχιακής εργασίας .