Περίληψη:
Η πτυχιακή μου εργασία με τίτλο: «Ηλεκτρονικό αποθετήριο και μεταδεδομένα ανώτερων μαθηματικών» εστιάζει στο να ενισχύσει τη συγκέντρωση, την προώθηση και τη διάδοση υλικού σχετικά με τα Μαθηματικά μέσω της επιστήμης της Πληροφορικής, που αποτελεί ένα από τα πιο σημαντικά χαρακτηρίστηκα τις εποχής μας και επηρεάζει αποφασιστικά όλες τις πτυχές της ανθρώπινης ζωής. Ο εκσυγχρονισμός του εκπαιδευτικού μας συστήματος, ώστε αυτό να ανταποκριθεί στις αυξημένες απαιτήσεις της τεχνολογικά προηγμένης εποχής μας, δεν μπορεί να επιτευχθεί χωρίς να ληφθούν υπόψη οι εξελίξεις στον τομέα της πληροφορικής. Οι ευκαιρίες που διανοίγονται για την παιδεία από την σωστή αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών είναι δυνατό να οδηγήσουν σε μια ριζική ανανέωση της εκπαίδευσης. Συγκεκριμένα, η χρήση Η/Υ στην εκπαίδευση απομακρύνει από τον πληκτικό παραδοσιακό τρόπο διδασκαλίας κατά τον οποίο δίνονται έτοιμες γνώσεις για απομνημόνευση, ενισχύει την προσωπική αναζήτηση, παρέχει πρόσβαση σε ένα τεράστιο όγκο πληροφοριών και γνώσεων, ενισχύει τη συνεργατική μάθηση, διευκολύνει την ερμηνεία και κατανόηση των γνωστικών αντικειμένων με τις προσομοιώσεις φαινομένων, τις εικονικές αναπαραστάσεις γεγονότων με αποτέλεσμα να αποβαίνει μια ευχάριστη και αποδοτική διαδικασία. Βασική, όμως, προϋπόθεση για την επίτευξη αυτών των θετικών στοιχείων αποτελεί η σωστή χρήση των νέων τεχνολογιών στη διαδικασία της διδασκαλίας και μάθησης όλων των γνωστικών αντικειμένων, όπως και των Μαθηματικών.
Με την παρούσα εργασία επιθυμώ να συμβάλω στην ανάπτυξη διαδικτυακών εφαρμογών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση προσπαθώντας να εξαλείψω, στο βαθμό του εφικτού, τις όποιες αρνητικές επιπτώσεις σε επίπεδο λογικής της εφαρμογής. Πιστεύω ότι οι υπολογιστικές και δικτυακές τεχνολογίες, οι τεχνολογίες της πληροφορίας και επικοινωνίας, είναι εξαιρετικά κατάλληλο εργαλείο στα χέρια των δασκάλων για να στηρίξει την ανάπτυξη δεξιοτήτων και στάσεων βασισμένων στη διαθεματικότητα. Τόσο ο εκπαιδευτικός όσο και ο σπουδαστής έχουν τη δυνατότητα να ξεφύγουν από την παραδοσιακή εκπαιδευτική διδασκαλία με τη χρήση της εφαρμογής.
Ο βασικός στόχος της εν λόγω πτυχιακής εργασίας είναι η δημιουργία ενός περιβάλλοντος μαθηματικής εκπαίδευσης, όπου οι σπουδαστές θα ασχολούνται με έννοιες ανώτερων μαθηματικών συμπεριλαμβανομένου και των μαθηματικών λογισμικών Mathematica και GeoGebra, όπως επίσης και εννοιών σχετικών με τη διδασκαλία των μαθηματικών. Όλα αυτά κάνοντας χρήση μιας κατασκευασμένης διαδικτυακής πλατφόρμας.
Στο πρώτο, δεύτερο και τρίτο κεφάλαιο δίνονται οι ορισμοί καθώς και οι λειτουργίες του ηλεκτρονικού αποθετηρίου, των μεταδεδομένων και των πνευματικών δικαιωμάτων αντίστοιχα. Το τέταρτο κεφάλαιο επικεντρώνεται στη σημαντική βοήθεια των υπολογιστών κατά τη διδασκαλία των ανώτερων μαθηματικών. Στο πέμπτο κεφάλαιο γίνεται μία αναφορά στα υπάρχοντα ηλεκτρονικά αποθετήρια και μεταδεδομένα ανώτερων μαθηματικών στην Ελλάδα. Στο έκτο κεφάλαιο της εν λόγω πτυχιακής εργασίας γίνεται αναφορά στη δομή και στον τρόπο λειτουργίας του WordPress. Το επόμενο κεφάλαιο αναφέρει τα εννέα βιβλία που υπάρχουν στην ιστοσελίδα και το όγδοο επικεντρώνεται στην αναλυτική παρουσίαση της δημιουργίας του μαθηματικού ιστότοπου. Η πτυχιακή εργασία ολοκληρώνεται με την παράθεση συμπερασμάτων, τη βιβλιογραφία και τις αναφορές διαδικτύου.