Η παρούσα πτυχιακή εργασία εκπονήθηκε με σκοπό να καλύψει την έλλειψη που διαπιστώθηκε στη βιβλιογραφία, αναφορικά με την ανάλυση και αξιολόγηση ασφάλειας και εξοπλισμού στις λιμενικές εγκαταστάσεις. Το πρώτο κεφάλαιο αναλύει τη βιβλιογραφική επισκόπηση που παρουσιάζει την ασφάλεια και συναφή νομοθεσία των Ελληνικών λιμένων. Αναφέρεται στη διαχείριση εμπορευματοκιβωτίων, στον ορισμό, στα τεχνικά χαρακτηριστικά, στα πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα εμπορευματοκιβωτίων. Επίσης στους δείκτες μέτρησης απόδοσης, στην παραγωγικότητα και αποδοτικότητα των θέσεων παραβολής και κρηπιδώματος, μηχανολογικού εξοπλισμού φορτοεκφόρτωσης, χώρων στοιβασίας Ε/Κ, στην παραγωγικότητα της πύλης λιμανιού, καθώς και το σύστημα μέτρησης απόδοσης στην ασφάλεια των λιμενικών εγκαταστάσεων. Στο δεύτερο κεφάλαιο εμπεριέχεται το κομμάτι της μεθοδολογίας έρευνας το οποίο ολοκληρώθηκε με τη βοήθεια ερωτηματολογίου που δημιουργήθηκε ειδικά, ώστε να βγουν όσο το δυνατόν πιο ασφαλή συμπεράσματα για τη μελέτη μας. Προς αυτή την κατεύθυνση η εργασία αναπτύχθηκε με την ανάλυση της ασφάλειας των λιμένων καθώς και της νομοθεσίας που τα διέπει, αναφέρονται οι διαδικασίες διαχείρισης εμπορευματοκιβωτίων και οι απαιτούμενοι έλεγχοι ανά διαδικασία, παρουσιάζονται τα πληροφοριακά συστήματα ασφαλούς διαχείρισης εμπορευματοκιβωτίων, όπως και οι δείκτες μέτρησης απόδοσης. Επίσης καθορίζονται τα χαρακτηριστικά για τη συγκέντρωση των πρωτογενών στοιχείων της έρευνας. Το «όργανο» που χρησιμοποιήθηκε για τη διεξαγωγή της πρωτογενούς έρευνας, είναι ένα δομημένο και οργανωμένο ερωτηματολόγιο, το οποίο περιλαμβάνει ερωτήσεις, οι οποίες μελετούν την ασφάλεια των λιμένων, την διαχείριση των εμπορευματοκιβωτίων, τα πληροφοριακά-ευφυή συστήματα ασφαλούς διαχείρισης και τους δείκτες απόδοσης. Η συλλογή των δεδομένων έγινε με τη μέθοδο CAWI (Computer Aided Web Interviewing), όπου οι ερωτώμενοι συμπλήρωσαν ηλεκτρονικά το ερωτηματολόγιο. Το ερωτηματολόγιο απευθύνθηκε σε Λιμενικούς που εργάζονται στα λιμάνια Πειραιά, Θεσσαλονίκης, Βόλου, Ελευσίνας και Καβάλας όπου γίνεται και μια συνοπτική παρουσίαση των λιμένων. Το μέγεθος του δείγματος (n) ήταν 26 Λιμενικοί. Ο χρόνος συλλογής των δεδομένων ήταν από τον Ιούνιο μέχρι τον Ιούλιο του 2016. Το τελευταίο στάδιο της έρευνας περιλαμβάνει την ανάλυση των αποτελεσμάτων καθώς επίσης και την εξαγωγή των τελικών συμπερασμάτων. Τέλος, η ανάπτυξη του θέματος ολοκληρώνεται με την καταγραφή των γενικών συμπερασμάτων από την τριβή με το θέμα και την γενική συνολική εξαγωγή συμπερασμάτων από την έρευνα που πραγματοποιήθηκε.
This diploma thesis was written in order to address the shortcomings found in literature concerning analysis and assessment of safety and equipment in port facilities. The first chapter analyzes the literature review of Greek port security and its related legislation. It deals with container management, definition, technical characteristics and advantages and disadvantages of containers. Also with the performance measurement, productivity and performance of berths and quaying sites, loading of cargoes, container storage facilities, harbor productivity and measurement of the security performance of port facilities. The second chapter includes the research methodology, which was completed with the help of a questionnaire created specifically to get the safest conclusions for our study. To this end the work was developed by analyzing port security and the legislation governing it, presenting the container management procedures and the procedures required by each, the information systems for safe container management as well as the measurement performance indicators. Moreover the characteristics of the collection of the primary elements of the survey are defined. The "instrument" used to conduct primary research is a structured and organized questionnaire, which includes questions dealing with port security, container management, intelligent management systems and performance indicators. Data collection was done using the CAWI (Computer Aided Web Interviewing) method, where the questionnaires were filled in electronically. The questionnaire was addressed to coastguards working in the ports of Piraeus, Thessaloniki, Volos, Elefsina and Kavala and there is a brief presentation of the aforementioned ports. The sample size (n) was 26 coastguards. The data collection period was from June 2016 to July 2016. The final part of the survey includes the analysis of the results and the drawing of the final conclusions. Finally, the development of the topic ends by recording the general conclusions concerning the subject and the overall conclusions from the research carried out.