Περίληψη:
Το θέμα της παρούσας πτυχιακής εργασίας είναι η εξέλιξη των πράσινων θαλάσσιων μεταφορών
στις μέρες μας. Ειδικότερα, μελετήθηκε η περίπτωση του λιμένα Θεσσαλονίκης και των
κυριότερων λιμανιών της Ευρώπης όπως ο λιμένας του Ρότερνταμ (Ολλανδία), του Αμβούργου
(Γερμανία) και της Αμβέρσας (Βέλγιο). Αναπτύσσονται θέματα όπως η υπάρχουσα διεθνής και
εθνική νομοθεσία, γίνεται παρουσίαση των διεθνών οργανισμών που εμπλέκονται άμεσα και
έμμεσα με τις πράσινες θαλάσσιες μεταφορές. Αναλύετε η έννοια των πράσινων πλοίων και
επεξηγούνται τα είδη τους (χρήση αιολικής και ηλιακής ενέργειας). Ένα μεγάλο κομμάτι είναι οι
τρεις Ευρωπαϊκοί λιμένες για τους οποίους δίνονται πληροφορίες για την λειτουργία τους, τις
εφαρμοσμένες πρακτικές και τα μελλοντικά σχέδια τους μέσω έρευνας που διεξήχθη από διάφορες
πηγές. Το κύριο μέρος της εργασίας είναι η μελέτη περίπτωσης του λιμένα Θεσσαλονίκης όπου
και πραγματοποιήθηκε συνέντευξη με την υπεύθυνη του Τμήματος Περιβάλλοντος, Υγείας και
Ασφάλειας των εργαζομένων. Οι βασικοί στόχοι είναι να μπορέσει να γνωστοποιηθεί η έννοια των
«πράσινων» μεταφορών δια θαλάσσης και να κατανοηθούν οι λειτουργίες των λιμένων. Οι
μελέτες περίπτωσης είναι «ζωντανά» παραδείγματα εφαρμογής των πράσινων πρακτικών στις
θάλασσες και τους λιμενικούς χώρους. Η μεθοδολογία που χρησιμοποιήθηκε ήταν η αναλογική
μέθοδος, ξεκινώντας από μια ειδική και συγκεκριμένη θέση, στην περίπτωση αυτή τα τρία
μεγαλύτερα λιμάνια της Ευρώπης (Ρότερνταμ, Αμβούργο και Αμβέρσα) και καταλήγοντας στην
προκείμενη συγκεκριμένη θέση του λιμένος της Θεσσαλονίκης. Πληροφορίες συγκεντρώθηκαν
από έρευνα μελετών, διατριβών και άρθρων μέσω του διαδικτύου και ανάλογων επιστημονικών
περιοδικών. Κύριο εργαλείο της έρευνας κρίνεται το ερωτηματολόγιο για την απόκτηση
πληροφοριών από το λιμένα της Θεσσαλονίκης, για τις πρακτικές και τις δράσεις που
πραγματοποιούνται σήμερα. Το ερωτηματολόγιο που χρησιμοποιήθηκε στην συνέντευξη
αποτελούνταν από δομημένες ερωτήσεις που τέθηκαν στην υπεύθυνη του Τμήματος
Περιβάλλοντος. Οι ερωτήσεις καλύπτουν το μέρος της ασφάλειας και της ενημέρωσης των
αρμόδιων αρχών για πλοία που μεταφέρουν επικίνδυνα προς το περιβάλλον και τον άνθρωπο
εμπορεύματα ή φορτία. Ακόμη, απαντήθηκαν ερωτήσεις με θέμα τις πράσινες πρακτικές που
χρησιμοποιούνται και τα πράσινα πλοία. Άλλο θέμα που καλύφθηκε κατά την διάρκεια της
συνέντευξης ήταν τα συστήματα διοίκησης ποιότητας που βρίσκονται σε χρήση και κατά πόσο
αυτά ωφελούν ένα λιμάνι. Δεν θα μπορούσε να παραληφθεί, δεδομένου της οικονομικής
κατάστασης της χώρας, πως βλέπουν η Διοίκηση και οι εργαζόμενοι το μέλλον του λιμένα. Τα
αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι το λιμάνι της Θεσσαλονίκης χρησιμοποιεί αρκετέςπράσινες εφαρμογές όπως η ανάπτυξη της πράσινης περιοχής εντός των ορίων ιδιοκτησίας του με
δεδροφύτευση και πάρκα. Φροντίζει τη μείωση της χρήσης των φυσικών πόρων με την
εγκατάσταση φυσικού αερίου και φωτοβολταϊκών. Το πρόγραμμα ανακύκλωσης συνεχίζει να
γίνεται ετησίως από το 2011. Είναι πιστοποιημένος με το σύστημα διοίκησης ποιότητας ISO 9001
: 2008. Με τις ενέργειες του, εισέπραξε τρία περιβαλλοντικά βραβεία το 2013 και ανέβασε τη
δημοσιότητα του. Περιορισμοί υπήρξαν κατά την έρευνα των μελετών περίπτωσης για τα λιμάνια
του εξωτερικού, πιο συγκεκριμένα για το λιμάνι του Ρότερνταμ στην Ολλανδία. Οι πληροφορίες
για τις πράσινες εφαρμογές του ήταν συγκεκριμένες και περιορισμένες, με αδύνατη πρόσβαση σε
αρχεία πληροφοριών λόγω ζήτησης εγγραφής με συνδρομή στους οργανισμούς.