Από την εποχή της εμπορευματοκιβωποίησης των αγαθών, ο πλέον διαδεδομένος τρόπος μεταφοράς αγαθών μεταξύ χωρών γίνεται μέσω θαλάσσης με τη βοήθεια των εμπορευματοκιβωτίων. Οι θαλάσσιες μεταφορές αποτελούν τον κινητήριο μοχλό του εμπορίου και τα λιμάνια τα κέντρα διακίνησης εκατομμυρίων εμπορευματοκιβωτίων ετησίως. Η διαδικασία της μεταφόρτωσης αυξάνεται ραγδαία προκειμένου να επιτευχθούν οικονομίες κλίμακας και τα λιμάνια της Μεσογείου μπαίνουν δυναμικά στο παιχνίδι.
Η παρούσα πτυχιακή εργασία παρουσιάζει τις βασικές έννοιες των μεταφορών, του θαλασσίου εμπορίου, των διαφόρων τύπων εμπορευματοκιβωτίων και λιμένων, ενώ επικεντρώνεται στα λιμάνια της Μεσογείου Θαλάσσης και συγκεκριμένα στα Μεσογειακά λιμάνια μεταφόρτωσης.
Σκοπός της είναι η σύγκριση δύο Μεσογειακών λιμένων μεταφόρτωσης : του λιμένα του Πειραιά στην Ελλάδα και του λιμένα του Gioia Tauro στην Ιταλία. Η έρευνα έγινε με την αποστολή ερωτηματολογίων σε ναυτιλιακές εταιρείες και εταιρείες διαμεταφορών στην Ελλάδα και την Ιταλία.
Ο λιμένας του Πειραιά κινείται με ταχείς ρυθμούς ανάπτυξης, της τάξης του 32% , ήδη από τους πρώτους μήνες του 2014. Η διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων υπερτριπλασιάστηκε την τελευταία τριετία, όταν η διακίνηση στα άλλα Μεσογειακά λιμάνια αυξήθηκε μόνο κατά 20% την ίδια περίοδο.
Ο λιμένας του Gioia Tauro ξεκίνησε εντυπωσιακά, φθάνοντας σε πολύ υψηλά επίπεδα διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων. Στη συνέχεια όμως δεν σημείωσε ανοδική πορεία και δεν κατάφερε να διατηρήσει την ηγετική του θέση.
Η μεγάλη αντίθεση μεταξύ των δύο αυτών Μεσογειακών λιμένων μεταφόρτωσης είναι ο βασικός λόγος που επιλέχθηκαν για σύγκριση στη συγκεκριμένη έρευνα.
Since the era of the containerization of goods, the most common way of transporting goods among countries is by sea with the aid of containers. Maritime transport is the main driver of trade and the ports have become the centers that handle millions of containers annually. The transshipment process is growing rapidly in order to achieve economies of scale and the Mediterranean ports come into play dynamically.
This thesis presents the basic concepts of transport, maritime trade, the various types of containers and ports, while concentrating on the ports of the Mediterranean Sea and in particular in the Mediterranean transshipment ports.
Its purpose is to compare two Mediterranean transshipment ports: the port of Piraeus in Greece and the port of Gioia Tauro in Italy. The survey was conducted by sending questionnaires to shipping companies and freight forwarding companies both in Greece and Italy.
The port of Piraeus has been moving at a fast growth rate, amounting to 32% since the first months of 2014. The container traffic has more than tripled in the last three years, when the traffic of other Mediterranean ports grew by only 20% over the same period.
The port of GioiaTauro started impressively, reaching very high levels of container handling. But it did not show upward trend afterwards and failed to maintain its leading position.
The big contrast between these two Mediterranean transshipment ports is the main reason for which they have been selected for comparison in this investigation.