Περίληψη:
Η έννοια της Μικρομεσαίας επιχείρησης (ΜΜΕ) είναι μια πολυσυζητημένη έννοια από κάθε σκοπιά, π.χ. οικονομική, πολιτική, κοινωνική.
Οι κατηγορίες των μικρομεσαίων περιλαμβάνουν φορείς που καλύπτουν σχεδόν όλους τους κλάδους των οικονομικών αγαθών, συμπεριλαμβανομένων των υπηρεσιών.
Είναι γεγονός ότι ενιαίος τύπος μικρομεσαίας δεν υπάρχει, μια που το κυρίαρχο στοιχείο σ’ αυτές είναι ο ιδιοκτήτης –επιχειρηματίας που είναι ο μοναδικός ρυθμιστής της δραστηριότητας τους.
Επίσης οι επιχειρήσεις αυτές δεν έχουν κάποια συγκεκριμένη νομική μορφή. Στις περιπτώσεις είναι προσωπικές επιχειρήσεις, αλλά κι αυτές που αποκτούν απρόσωπη μορφή ( ΑΕ, ΕΠΕ, ΟΕ, ΕΕ, αφανής ή συμμετοχική), τα κεφάλαια τους, ανήκουν συνήθως σε άτομα της ίδιας οικογένειας ή σε άτομα που τα συνδέουν άμεσοι κοινωνικοί δεσμοί.
Εκείνο που είναι αξιοπρόσεκτο στην κατηγορία των ΜΜΕ είναι το μεγάλο πλήθος αυτών που συνδέονται σε όλα τα στάδια της παραγωγικής διαδικασίας (πρωτογενής, δευτερογενής, τριτογενής παραγωγής). Το φαινόμενο αυτό θα πρέπει να συνδέεται με την έννοια της ιδιοκτησίας που πηγάζει από ψυχολογικές ανάγκες του ανθρώπου. Υπάρχουν όμως και οικονομικές ανάγκες που πολλές φορές «οδηγούν» το άτομο προς την δημιουργία μιας επιχειρηματικής δραστηριότητας. Όπως είναι φυσικό, η επιχειρηματική αυτή δραστηριότητα θα εκδηλωθεί σε μια περιορισμένη μορφή από ποσοτικής, αλλά και από ποιοτικής πλευράς.
Η προσπάθεια της «επιχειρηματικής δραστηριότητας» είναι ένας από τους κύριους συντελεστές που μπορούν να ερμηνεύσουν το φαινόμενο, τόσο του μεγάλου αριθμού των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, όσο και την ανορθόδοξη εξάπλωση τους σε διάφορους κλάδους της μεταποίησης.
Η μικρομεσαία επιχείρηση, δεν αποτελεί πλέον ένα από τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα μιας υπό-ανάπτυξη χώρας ή αναπτυσσόμενης οικονομίας, αποτελεί ένα συνδετικό κρίκο στην όλη δομή της οικονομίας και των ανεπτυγμένων χωρών. Η Ιαπωνία είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα όπου η ανάπτυξη της ΜΜΕ αποτελεί τον συνδετικό κρίκο μεταξύ μεγάλων επιχειρήσεων και του καταναλωτικού κοινού, ακόμη και σε βιομηχανικά προϊόντα.
Από ποσοτικής πλευράς αναφέρονται :
• Στον αριθμό των εργαζομένων
• Στον κύκλο εργασιών
• Στα κεφάλαια
Από ποιοτικής πλευράς αναφέρονται:
• Στον τρόπο διοίκησης τους
• Στην οργάνωση τους
• Στον τρόπο χρηματοδότησης τους
• Στην θέση τους στην αγορά
Στο πρώτο κεφάλαιο αναλύεται ο γενικός «τι είναι η επιχείρηση;». με λίγα λόγια θα μιλήσουμε για το γενικό όρο της επιχείρησης αλλά και τον ορισμό της ΜΜΕ επιχείρησης. Θα αναφερθούμε στις ιδιωτικές και δημόσιες επιχειρήσεις, τα χαρακτηριστικά τους, στις διαφορές αλλά και τις ομοιότητες τους όπως και στις υποκατηγορίες που έχουν.
Στο δεύτερο κεφάλαιο αναλύεται το επιχειρηματικό σχέδιο που πρέπει να κάνει ο επιχειρηματίας πριν εκκινήσει την επιχείρηση του.
Πρέπει να κοιτάξει τι επιχείρηση θέλει να ιδρύσει, σε ποιο σημείο θα την τοποθετήσει, με ποιο κριτήριο θα επιλέξει το προσωπικό του ή ακόμα και ένα συνεργάτη, πως και που θα επιλέξει να χρηματοδοτηθεί και στο τέλος θα κάνει ένα σύνολο της έρευνας του ώστε να αποφασίσει αν τον συμφέρει να ιδρύσει αυτήν την επιχείρηση που επέλεξε.
Στο τρίτο και τελευταίο κεφαλαίο αναλύεται το επιχειρηματικό σχέδιο που πρέπει ένας νέος επιχειρηματίας για την ίδρυση της δικής του ΜΜΕ επιχείρησης, και ειδικότερα ενός πρατηρίου υγρών καυσίμων.