Περίληψη:
Η πρόβλεψη της ζήτησης αποτελεί τη βάση πολλών επιχειρηματικών αποφάσεων. Η παρούσα εργασία επιχειρεί να διερευνήσει το θέμα της ζήτησης και ειδικότερα τη δυνατότητα παραγωγής προβλέψεων για την ζήτηση των κατεψυγμένων προϊόντων της εταιρείας Μπάρμπα Στάθης. Ειδικότερα, επικεντρώνεται στην εφαρμογή και σύγκριση της ερμηνευτικής και προβλεπτικής ικανότητας εναλλακτικών τεχνικών πρόβλεψης. Η ανάλυση βασίστηκε στην εφαρμογή ποιοτικής έρευνας με συνεντεύξεις οι οποίες έγιναν σε υπεύθυνα μέλη τις επιχείρησης και ακολούθησε η εφαρμογή της εμπειρικής ανάλυσης για να προσδιορισθεί η καλύτερη μεθοδολογία παραγωγής προβλέψεων στην βάση της δυνατότητας κάθε τεχνικής να προσομοιώνει τα ιστορικά στοιχεία με την ελάχιστη δυνατή απόκλιση. Οι μέθοδοι που χρησιμοποιήθηκαν ήταν ο υπολογισμός του απλού κινητού μέσου έξι και εννέα μηνών, η απλή εκθετική εξομάλυνση σε ένα στάδιο, η εκθετική εξομάλυνση προσαρμοσμένη στην παρουσία χρονικής τάσης και η αντίστοιχη για την παρουσία εποχικότητας. Τέλος, χρησιμοποιήσαμε τεχνικές εξειδίκευσης υποδειγμάτων τύπου ARIMA (Autoregressive Integrated Moving Average models) και επίσης την τεχνική της απλής γραμμικής παλινδρόμησης σε υποδείγματα με χρονική τάση και σε υποδείγματα με τάση και ψευδομεταβλητές εποχιακής τάσης.
Tα αποτελέσματα ανέδειξαν την τεχνική της απλής γραμμικής παλινδρόμησης με χρονική τάση και εποχικότητα ως την πλέον αξιόπιστη για την πρόβλεψη της ζήτησης των κατεψυγμένων λαχανικών της εταιρείας.