Περίληψη:
Η Ευρώπη διαθέτει ηγετική θέση στο θαλάσσιο τομέα, κατέχοντας το 40% του παγκόσμιου στόλου. Από τα λιμάνια της διέρχονται ετησίως 3,5 δις τόνοι φορτίου και 350 εκατομμύρια επιβάτες, συνεισφέροντας στην ανταγωνιστικότητα των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και στην αειφόρο ανάπτυξη τους. Από όλα αυτά διαφαίνεται η σημασία της θάλασσας στη ζωή των Ευρωπαίων, στις εθνικές οικονομίες των κρατών μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης αλλά και γενικότερα. Οι θαλάσσιες μεταφορές ωστόσο έχουν και κάποιες περιβαλλοντικές επιπτώσεις οι οποίες έχουν ως αποτέλεσμα και οικονομικές επιπτώσεις. Τα τελευταία χρόνια γίνονται συντονισμένες προσπάθειες για μείωση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων και μια πιο πράσινη μορφή των θαλάσσιων μεταφορών, μειώνοντας τις εκπομπές ρύπων, χρησιμοποιώντας ενέργεια από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας κ.λπ. Η παρούσα μελέτη εστιάζει στην εξελικτική πορεία των πράσινων θαλάσσιων μεταφορών, μέσα από τη μελέτη τριών μεγάλων λιμανιών της χώρας μας, αυτών του Πειραιά, της Ηγουμενίτσας και του Βόλου. Τα αποτελέσματα δείχνουν πως και τα τρία λιμάνια έχουν αρχίσει να υιοθετούν πράσινες πρακτικές, κάτι που είναι αρκετά ενθαρρυντικό και θετικό.